CBD pre bežcov

Beh je pomerne vyhľadávaným športom, pretože je finančne nenáročný, dá sa absolvovať takmer všade a za každého počasia. Vraví sa, že beh je jeden z najprirodzenejších pohybov človeka a v dnešnej dobe, keď nás technológie istým spôsobom pripútali k sedeniu za PC sa mu ľudia začali s obľubou venovať najmä kvôli jeho priaznivým účinkom na telo i dušu. Celý svet totiž zaplavila vlna civilizačných chorôb, obezity či psychických porúch, ktoré postihujú čoraz mladšiu časť populácie.

Počet rekreačných bežcov každým rokom rapídne stúpa a ľudia sa prostredníctvom sociálnych sietí radi pochvália počtom nabehaných kilometrov. Súčasná situácia týkajúca sa pandémie koronavírusu, ktorá mala za následok i zatvorenie fitness centier, ľudí k behaniu ešte viac podnietila. A hoci má behanie veľa pozitívnych účinkov na náš organizmus, treba spomenúť i zopár úskalí, ktoré sa schovávajú za touto záľubou.

  • Bolesť svalov či svalovica je jedným z najčastejších problémov bežcov. Bolesť svalov spôsobujú mikrotrhliny, ku ktorým dochádza po opakovanom namáhaní svalov alebo po veľmi náročnom tréningu. Bolesť nastáva zvyčajne pár hodín po behu, vrcholí po 24 hodinách a môže pretrvávať aj niekoľko dní.
  • Bolesť kolena, členkov alebo achilovej šľachy sú taktiež častými a nepríjemnými následkami behania. Môžu vznikať nesprávnou technikou behu, nadmerným preťažovaním či ako dôsledok nevhodnej voľby obuvi.
  • Bolesť hlavy alebo závrate počas behania možu vzniknúť ako dôsledok vyčerpania energie v organizme keď telo zažíva stav zvaný hypoglykémia. Hypoglykémia nastáva vtedy keď je koncentrácia glukózy v krvi nízka. Ďalšie problémy môžu nastať i kvôli dehydratácii – nedostatku tekutín v organizme.

CBD olej pre športovcov

Ukázalo sa, že CBD účinne pôsobí na zmiernenie zápalu a tým pomáha namáhaným svalom relaxovať. Je niekoľko spôsobov ako ho môžete využiť:

  • CBD oleje (pod jazyk) sú vhodným prostriedkom pri znižovaní zápalu v tele, na upokojenie a zlepšenie nálady.
  • Krémy alebo maste vhodne pomáhajú pri potieraní lokalizovaných oblastí bolesti. Sú vhodnou alternatívou ku olejom a prenikajú k zapáleným miestam priamo cez pokožku.

CBD čiastočne účinkuje tak, že interaguje so serotoninovými a vaniloidnými receptormi v mozgu, ktoré ovplyvňujú náladu a vnímanie bolesti. Štúdia z roku 2016 preukázala, že CBD pomohol potlačiť bolesť, ktorú vyvoláva artritída.

CBD a hypoglykémia

Vedci pri rôznych populačných štúdiách zaznamenali menšiu mieru cukrovky i obezity medzi užívateľmi konope v porovnaní s tými, ktorí ho neužívajú. Všetci jedinci užívajúci CBD mali:

  • Nižšie hladiny inzulínu nalačno
  • Menší obvod pása
  • Nižšie hladiny inzulínovej rezistencie
  • Znížený výskyt cukrovky
  • Vyššiu hladinu HDL cholesterolu, ktorý znižuje riziko kardiovaskulárnych chorôb

Organické vitamíny a minerály

Či už beháte zo zdravotných dôvodov alebo nie, každý bežec by mal vedieť, že musí svojmu telu venovať špeciálnu starostlivosť. Aj keď nedostatok vitamínov často súvisí so zlou stravou, bežci môžu byť vystavení väčšiemu riziku nedostatku kvôli množstvu energie, ktorú pri behaní vydajú. Z toho dôvodu je dôležité brať do úvahy potraviny, ktoré konzumujete, a aj to, ako dobre zásobujete svoje telo nielen pred, ale aj po behu. Tak isto je treba pouvažovať nad ďalšími dôležitými vitamínmi a minerálmi, ktoré telo potrebuje, aby správne fungovalo.

Vitamín B12 sa stará o správne fungovanie celého nervového a imunitného systému. Prispieva tiež k znižovaniu únavy.

Železo hrá kľúčovú úlohu pri výrobe energie a preprave kyslíka do tela cez červené krvinky.

Horčík prispieva k normálnej funkcii zdravých kostí a nervového systému. Pomáha tiež regulovať činnosť svalov, vrátane srdca, a zároveň zmierňuje únavu a vyčerpanie. Medzi príznaky nedostatku horčíka patria svalové kŕče, zvýšená úzkosť, zlá kvalita spánku a nepravidelná srdcová frekvencia.

Zinok pomáha podporovať imunitný systém a je nevyhnutný pre zdravie mozgu.

Vitamín D je jedným z najviac diskutovaných vitamínov v súčasnej dobe. Vitamín D prispieva k zdraviu kostí, ktoré je pre bežcov rozhodujúce. Primárnym prírodným zdrojom vitamínu D je slnečné svetlo. Avšak preto, že zvyčajne trávime viac času v interiéroch ako vonku, mnoho z nás trpí jeho nedostatkom. Preto je potrebné ho dodať organizmu prostredníctvom kvalitných výživových doplnkov.

Pri behaní je ďalej podstatné dbať nie len na príjem tekutín, ale i na ochranu imunitného systému, keďže sa zvykne behať i za menej priaznivého počasia. Esenciálne mastné kyseliny (omega 3) musíme získavať z prijatej potravy, pretože organizmus si ich nevie vytvoriť sám. Nachádzajú sa v tučných rybách i morských plodoch. Udržujú správnu funkciu mozgu, dobrý zrak a chránia naše srdce a cievy. Kvôli nevyváženej strave sa v súčasnosti veľká časť populácie pasuje s nedostatkom esenciálnych mastných kyselín, ktoré sa nachádzajú v rybách ale i v rastlinných tukoch. Medzi bohaté zdroje Omega 3 sa radí i konope.

Ak je naše telo správne vyživené, upokojené a naša duševná pohoda je v rovnováhe, náš "beh za zdravím“ sa stáva relaxačným zážitkom.

 Bc. Mariana Absolon
 O autorovi

 

Zdroj: https://www.marijuanadoctors.com/conditions/hypoglycemia/

Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17714746/

Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15313881/

Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27285147/ 

Zdroj: https://www.runtothefinish.com/how-to-use-cbd-oil-runners/

Zdroj: https://blog.mapmyrun.com/8-things-runners-need-to-know-about-cbd/

Zdroj: https://m.behame.sk/bezecka-skola/caste-zdravotne-problemy-bezcov-a-ako-na-ne