CBD na dobrý spánok

Spať či nespať? Toť otázka. Úplne najhoršie je začať premýšľať o zbytočnostiach hneď, ako zaľahneme do postele. Že si ich skúsime zakázať? Ani náhodou. To nefunguje! Akoby naschvál sa začnú vynárať v hlave všetky scenáre z prežitého dňa, najmä keď nás niekto nahneval, alebo sme niečo nestihli dokončiť. A najväčšia drzosť je, keď si vedľa vás niekto kľudne spí a ešte aj začne chrápať. Pýtate sa sami seba:

Prečo nemôžem spať?

Odpoveď je niekedy jasná v prípade rušivých elementov, počnúc štekajúcim psom niekde v diaľke, cez zmienené chrápanie partnera, až po temperamentných susedov, ktorí sa rozhodli hádať uprostred noci...a potom zmieriť.

V druhom, menej jasnom prípade môžu mať príčiny nespavosti trochu hlbší význam.

Poruchy spánku

Ľudia trpiaci nespavosťou môžu čeliť rôznym problémom so spánkom. Môže ísť o problémy so zaspávaním alebo s udržaním spánku. Ďalší môžu mať problém s ľahkým spánkom, ktorý im neumožňuje, aby si telo cez noc dostatočne oddýchlo. Toto všetko sa potom negatívne odzrkadľuje na ich dennom výkone a nálade.

Zdravý spánok

Spánok je pre zdravie veľmi dôležitý. Počas spánku prebiehajú v tele rôzne procesy. Organizmus sa regeneruje a detoxikuje. Keď zatvoríme oči a zaspíme, mozog sa môže venovať oblastiam v tele, ktoré treba zregenerovať. Robí to prostredníctvom uvoľňovania hormónov, ktoré povzbudzujú rast tkanív k oprave ciev. Týmto spôsobom pomáha rýchlejšie hojiť rany, a obnovovať boľavé alebo poškodené svaly. Taktiež imunitný systém závisí od spánku, aby mohol bojovať proti škodlivým látkam. Ak nemáme dostatok spánku, telo nie je schopné nás správne chrániť pred infekciou.

Fázy spánku, REM a Non REM spánok

K spánku REM (Rapid Eye Movement – rýchly pohyb očí) zvyčajne dôjde 90 minút po tom, čo zaspíme. Prvá perióda tejto fázy trvá cca 10 minút. Ide o slabšiu fázu spánku, ktorá sa opakuje viackrát za noc. Každá z neskorších fáz sa predĺži a posledná môže trvať až hodinu. Mení sa srdcová frekvencia a dýchanie.

Počas spánku REM môžeme mať intenzívne sny,  mozog je v tejto fáze aktívnejší. Táto fáza je dôležitá, pretože stimuluje oblasti mozgu, ktoré pomáhajú pri učení, a je spojená so zvýšenou produkciou bielkovín.

V hlbokých fázach spánku non REM (Non Rapid Eye Movement), telo regeneruje tkanivo, buduje kosti, svaly a posilňuje imunitný systém.

S pribúdajúcimi rokmi sa zaspáva ťažšie a objavia sa aj problémy s ľahším spánkom. Starnutie súvisí aj s kratšou dobou spánku. Ako teda zdravo spať?

CBD na spánok

Výskum ukazuje, že CBDupokojujúci účinok na nervový systém a môže pomôcť sa ľahšie presunúť z fázy REM do hlbšieho spánku NREM.

V roku 2014 prebehlo niekoľko prípadových štúdií, kde u pacientov s Parkinsonovou chorobou a s poruchou zaspávania vo fáze REM došlo pri užívaní CBD k výraznému zlepšeniu.

Podobne na tom boli aj pacienti s posttraumatickou stresovou poruchou (PTSD), ktorí vo fáze REM často mávajú poruchy spánku a nočné mory. V štúdii z roku 2019, uverejnenej v časopise Journal of Alternative and Complementary Medicine, konope zlepšilo kvalitu spánku u 38% pacientov s PTSD a znížilo nočné mory.

CBD má teda vlastnosti, ktoré by niektorým ľuďom mohli pomôcť lepšie spať. Považuje sa za bezpečnú, prírodnú alternatívu, ktorá pomáha zmierniť úzkosťbolesť, čo sú ďalšie faktory sťažujúce zaspávanie.

Takže možno ako spieva Bob Marley v jednej zo svojich piesní - One drop. Možno len jedna kvapka stačí k dobrému spánku a k navodeniu toho správneho "spánkového rytmu".

Zdroje:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/cbd-and-sleep#research

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6326553/ 

https://www.sleepassociation.org/sleep-treatments/cbd